Endometriose und Kinderwunsch – wann ist eine Operation angezeigt?

In: Gynäkologische Endokrinologie · 2025 · vol. 23(2) , pp. 74–79 · doi:10.1007/s10304-025-00619-z · W4408963306
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Surgery can be a key treatment for infertile patients with endometriosis, with the optimal timing determined individually and decisions ideally made by a multidisciplinary board for fertility-sparing excision.

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The paper discusses endometriosis in the context of childwish, focusing on when surgical treatment may be indicated for women with endometriosis and an unmet desire for children. It outlines a tailored decision-making process that relies on careful pretherapeutic diagnostics using history, clinical gynecologic examination, transvaginal ultrasound and/or magnetic resonance imaging, and notes that timing depends individually on age, stage of family planning, and prior clinical history. A key requirement highlighted is that, when surgery is chosen, endometriosis should be completely excised in a fertility-sparing manner with maximal protection of structures relevant to fertility. This paper does not explicitly discuss adenomyosis, but it is included in the corpus via a keyword match in the upstream search index.

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Zusammenfassung Endometriose ist eine häufige gutartige Erkrankung, die bei jungen Frauen zu Schmerzen, Organdysfunktion und Infertilität führen kann. Medikamentöse, chirurgische und reproduktionsmedizinische Therapien stehen zur Verfügung und können jeweils allein oder in Kombination eingesetzt werden. Entscheidend für die individuelle Therapieplanung ist eine sorgfältige prätherapeutische Diagnostik mittels Anamnese, klinisch-gynäkologischer Untersuchung, transvaginaler Sonographie und/oder Magnetresonanztomographie. Eine Operation kann auch bei Patientinnen mit Endometriose und unerfülltem Kinderwunsch der richtige therapeutische Schritt sein, allerdings ist der optimale Zeitpunkt je nach Stand der Familienplanung, des Lebensalters und der bisherigen Vorgeschichte individuell zu wählen. Idealerweise wird diese Entscheidung in einem multidisziplinären Endometriose-Board getroffen, an dem alle beteiligten Fachdisziplinen teilnehmen sollten. Wenn eine Operation durchgeführt wird, sollte die Endometriose vollständig exzidiert werden, ohne dabei Komplikationen zu verursachen und unter maximaler Schonung aller für die Fertilität relevanten Strukturen. Abstract Endometriosis is a frequent benign disease that can cause pelvic pain, dysmenorrhoe, dyschezia, dysuria, organ dysfuntion and infertility. Medical, surgical and reproductive treatment approaches exist. A meticulous pretherapeutic diagnosis of the extent of the disease, combining patient history, gynecological examination, transvaginal ultrasound and magnetic resonance imaging, is the condition for a tailored individualized approach. Surgery can be an important factor in the treatment of infertile patients with endometriosis. The optimal moment for a surgery can differ individually depending on age, family planning and clinical history. Ideally, a multidisciplinary endometriosis board, including surgeons, sonographers, radiologists and specialists in reproductive medicine, decides on the best solution. The aim of endometriosis surgery should be the complete fertility-sparing excision of all lesions without complications. Similar content being viewed by others Literatur Bonavina G, Taylor HS (2022) Endometriosis-associated infertility: from pathophysiology to tailored treatment. Front Endocrinol 13:1020827. https://doi.org/10.3389/fendo.2022.1020827 Huang Q, Yu Y, Xu W, Li S, Zhou Y, Shu J (2023) The role of peritoneal immunity in peritoneal endometriosis and related infertility. Front Biosci 28(8):166. https://doi.org/10.31083/j.fbl2808166 Somigliana E, Garcia-Velasco JA (2015) Treatment of infertility associated with deep endometriosis: definition of therapeutic balances. 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J Clin Med 13(19):5828. https://doi.org/10.3390/jcm13195828 Author information Authors and Affiliations Corresponding author Ethics declarations Interessenkonflikt H. Krentel, D. Andrikos, P. Tanovska, I. Vlachodimitris und R.L. De Wilde geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien. Additional information Redaktion Ariane Germeyer, Heidelberg Georg Griesinger, Lübeck Wolfgang Küpker, Baden-Baden Hinweis des Verlags Der Verlag bleibt in Hinblick auf geografische Zuordnungen und Gebietsbezeichnungen in veröffentlichten Karten und Institutsadressen neutral. QR-Code scannen & Beitrag online lesen Rights and permissions About this article Cite this article Krentel, H., Andrikos, D., Tanovska, P. et al. Endometriose und Kinderwunsch – wann ist eine Operation angezeigt?. Gynäkologische Endokrinologie 23, 74–79 (2025). https://doi.org/10.1007/s10304-025-00619-z Accepted: Published: Version of record: Issue date: DOI: https://doi.org/10.1007/s10304-025-00619-z Schlüsselwörter - Weibliche Infertilität - Peritoneale Endometriose - Tief infiltrierende Endometriose - Ovarielle Endometriose - Adenomyose

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